تحقیق شرکتهای چند ملیتی

بخش اول کلیات: پدیده موسوم به شرکتهای چند ملیتی در چند سال اخیر اذهان را به خود جلب کرده است با توسعه مراودات بازرگانی بین المللی، سرمایه گذاری نیز از حدود و ثغور مرزهای سیاسی خارج شده و جنبه بین المللی به خود گرفته است و از آنجا که اصولا سرمایه وطن مشخصی ندارد سرمایه گذاران در هر کجای دنیا که به

دسته بندی: علوم انسانی » اقتصاد


  • شرکتهای چند ملیتی
  • شرکتهای چند ملیتی در ایران
  • شرکتهای چند ملیتی در جهان
  • شرکتهای چند ملیتی در دنیا
  • شرکتهای چند ملیتی pdf
  • تحقیق شرکتهای چند ملیتی
  • مقاله شرکتهای چند ملیتی
  • پایان نامه شرکتهای چند ملیتی
  • شرکت های چند ملیتی
  • تحقیق شرکت های چند ملیتی

دانلود تحقیق در مورد شرکت های چند ملیتی،

در قالب word و در 38 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

کلیات:

پدیده موسوم به شرکت های چند ملیتی در چند سال اخیر اذهان را به خود جلب کرده است با توسعه مراودات بازرگانی بین المللی، سرمایه گذاری نیز از حدود و ثغور مرزهای سیاسی خارج شده و جنبه بین المللی به خود گرفته است و از آن جا که اصولاً سرمایه وطن مشخصی ندارد سرمایه گذاران در هر کجای دنیا که به امکانات تازه ای دسترسی پیدا کرده، نسبت به کسب سود اطمینان حاصل نمایند، دست به سرمایه گذاری می زنند. لیکن به ندرت اتفاق افتاده است که یک شخص حقیقی خارجی به تنهایی در کشور بیگانه ای اقدام به سرمایه گذاری کند و در واقع برای سرمایه گذاری در خارج از کشور، معمولاً شخصیت های حقوقی عرض وجود می نمایند.

نقطه آغاز توضیح در مورد این پدیده لفظ شرکت چند ملیتی است. در شرکت چند ملیتی دو عنصر تشکیل دهنده که در وهله اول مخالف و شاید متضاد یکدیگر به نظر می رسند می توان تشخیص داد: وحوت و کثرت. ابتدا با یک شرکت مواجه هستیم یعنی مجموعه ای که خصوصیت یک سازمان مرکب و پیچیده را دارا است. خصوصیت اصلی آن وحدت است یعنی وحدت در تصمیم گیری، وحدت در عمل، وحدت در منابع انسانی، مالی و فنی. چنین وحدتی مبین داشتن هویت مشخص است. شرکت دارای شخصیت معین و متمایز از هر نهاد دیگری است. شرکت مادر، شعب یا شرکتهای فرعی و سایر موسساتی که احتمالا ایجاد می شوند مجموعه واحدی را تشکیل می دهند. بنابراین شرکت را می توان یک سیستم ارتباطی و پیچیده دانست که عناصر متشکله آن دارای ارتباط ارگانیک هستند.

در تالیفات و پژوهش های مربوط به شرکت های چند ملیتی همیشه صحبت از استراتژی «مشترک» که عامل اساسی نیز محسوب می گردد به میان می آید. چنین برداشتی فی النفسه نادرست نیست ولی ممکن است در ذهن ایجاد اشتباه نماید. بدین معنی که تصور شود رابطه برابر (از نظر افقی)، بین واحدهای متشکله وجود دارد. در حقیقت شرکت چند ملیتی یک مجموعه دارای سلسله مراتب است، رابطه اصلی بین واحدهای آن یک رابطه عمودی است یعنی یک رابطه تبعیت، علی رغم وجود رده بندی هایی که مورد لزوم رویه های جدید مربوط به مدیریت است، روند تصمیم گیری در شرکت چند ملیتی هرمی است. وحدت شرکت های چند ملیتی در وجود یک مرکز تصمیم گیری متجلی است که فرماندهی این مرکز واحد (لفظ فرماندهی از نظر نظریه پردازان مدیریت جدید مطلوب نیست) تعیین کننده روش آحاد و افراد و عوامل شرکت است.

«استراتژی مشترک» شرکت های چند ملیتی چیزی جز مجموعه تصمیم گیری هایی که در مرکز صورت می گیرد نیست. این ارتباط بین مرکز و پیرامون، یکی از خصوصیات اصلی شرکت های چند ملیتی است. حقوق و همچنین اقتصاد و اصول مدیریت باید این مجموعه را با دقت مورد ارزیابی قرار دهد. در حقوق ارتباط مذکور را با مفهوم سلطه می توان بیان نمود. لفظ معمول و آشنای کنترل را نیز می توان برگزید، منظور رابطه عملی یا حقوقی است که بین دو «شخص» وجود دارد و تصمیم گیری یکی از این اشخاص تعیین کننده خط مشی دیگری است. مفهوم فوق دو مزیت دارد: یکی تلقین فکر وجود رابطه نابرابر بین مرکز و پیرامون و تا حدی وجود اختلاف بین آن دو، و دیگری عدم وجود وحدت کامل و هویت واحد و بی ابهام. اهمیت مفهوم سلطه یا کنترل وقتی روشن می گردد که به عنصر دوم وجود وحدت کامل و هویت واحد و بی ابهام. اهمیت مفهوم سلطه یا کنترل وقتی روشن می گردد که به عنصر دوم تشکیل دهنده شرکتهای چند ملیتی بذل توجه شود. چند ملیتی بودن این پدیده به معنای حضور شرکت در خاک چند کشور است. شرکت چند ملیتی از حالت کثرت به طور مضاعف برخوردار است


  • شرکتهای چند ملیتی
  • شرکتهای چند ملیتی در ایران
  • شرکتهای چند ملیتی در جهان
  • شرکتهای چند ملیتی در دنیا
  • شرکتهای چند ملیتی pdf
  • تحقیق شرکتهای چند ملیتی
  • مقاله شرکتهای چند ملیتی
  • پایان نامه شرکتهای چند ملیتی
  • شرکت های چند ملیتی
  • تحقیق شرکت های چند ملیتی